Hírek
2015. Szeptember 29. 07:13, kedd |
Belföld
Forrás: MTI
Elsüllyedt bőgőshajók maradványaira bukkantak a Tiszában

Szolnok egykori hajós életének tárgyi emlékeire, két elsüllyedt bőgőshajó maradványaira bukkantak minap helyi lakosok a Tisza alacsony vízállásának köszönhetően a Belvárosi nagytemplomnál levő folyószakaszon
- közölte a szolnoki Damjanich János Múzeum régésze hétfőn az MTI-vel. Kertész Róbert, aki egyben történész is, elmondta: a most felfedezett tárgyi emlékek azért is jelentősek, mert először kerültek elő bőgőshajók Szolnoknál. Az első világháború előtt Szolnokon még több mint 30 fahajót tartottak számon, amelyek a második világégést követően teljesen eltűntek - közölte. A török kori Tisza-híd mellett a város folyami öröksége tehát folyamatosan bővül és egyre színesebb képet mutat - jegyezte meg.
A múlt héten elsőként előkerült bőgőshajónak jól látszik a függőleges orrtőkéje, amelynek a hajó nevét adó, nagybőgő nyakára hasonlító, csiga alakú végét már megsemmisítették a jégzajlások. A víz felszíne alatt érzékelhető a fedélzet, továbbá keresztirányban három bordára is felfigyeltek, benne a hajópalánkot rögzítő vasszögekkel - mondta a régész.
A hétfő délelőtt talált újabb hajónak a farát azonosították és jól látható az egyetlen fából kifaragott fartőkéhez rögzített kormánylapát maradványa is - fűzte hozzá.
Kertész Róbert szólt arról, hogy a hajók dokumentálása megtörtént, további kutatásokat, kormeghatározást fognak végezni. A hajók orr-részén tüntették fel a nevüket, így elképzelhető, hogy ennek is utána tudnak járni. A levéltárban pedig valószínűleg megtalálhatóak azok a hajólevelek, amelyek alapján esetleg kideríthető építésük ideje és egykori tulajdonosuk is - közölte.
Hozzátette: utána járnak a hajókról szóló városi legendák, visszaemlékezések valóságtartalmának is, amelyek közül az egyik például egy 1914/1915-ben elsüllyedt hajóról szól, amelynek eltört a kormánylapátja.
Kertész Róbert elmondta: a bőgőshajó a fahajóknak az a változata, amelyeket - főként tölgyfa deszkából - tetővel építettek a hajóácsok, végleges formáját a konstrukció a 18. század második felében nyerte el. A 19. század közepén, a folyami hajózás virágkorában, az általuk szállított legfontosabb magyarországi áru után búzáshajóknak vagy a bálványukra, orrtőkéjükre illesztett és a nagybőgő nyakára emlékeztető csiga alakú díszről bőgőshajónak is nevezték.
A régész kitért arra, hogy a tetejes hajók nagyon régi vízi szállítóeszközök a hazai folyamokon, hiszen már a középkorban is jeles hajóépítő helynek számított Szeged, Győr és Baja. A tetejes hajók igazi virágkora azonban a búzakonjunktúrával, a 19. század közepére esett, amikor számtalan ilyen hajó járta a magyarországi folyókat - közölte.
Megjegyezte: egy 60 méter hosszú hajóért 60-80 hold jó minőségű föld árát kellett fizetni. A szerencsésebbek a kezdődő kapitalista termelés és áruforgalom idején valóságos "aranyemberekké" váltak, akárcsak Jókai regénybeli hőse, Tímár Mihály - mondta.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 02. 07:51, szerda | Belföld
Száz mozdonyt szerez be a MÁV 2026 végéig, ebből harminc már megérkezett
Jövő év végéig összesen 100 korszerű mozdonnyal bővül a MÁV személyszállítási flottája, ebből már 30 megérkezett és közülük 24 forgalomba is állt
2025. Július 02. 07:49, szerda | Belföld
Júliustól hátrányos helyzetű családokat lehet támogatni a REpont automatákon keresztül
Júliustól a REpont automatáknál leadott palackok után járó visszaváltási díjat hátrányos helyzetű családok megsegítésére és gyermekek fejlesztésére lehet felajánlani
2025. Július 01. 08:00, kedd | Belföld
KÖZGYŰLÉS ELŐTTI BESZÁMOLÓ
A képviselőtestület elfogadta a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság vezetőjének 2024. évi beszámolóját.
2025. Július 01. 07:44, kedd | Belföld
Az államtitkár szerint ennyibe kerülne Magyarországnak az orosz energiaembargó
Az EU orosz energiára tervezett embargója akár 800 milliárd forinttal is megemelheti Magyarország energiakiadásait, ez az összeg nagyjából megegyezik a rezsicsökkentésre szánt költségvetési forrásokkal